Sunday, June 17, 2012

REVIEW WED : BAJU NIKAH, VEIL & INAI LUKIS

[Auto Published]


Assalamualaikum w.b.t

Hari ni nak review pasal baju nikah, veil dan inai lukis. Ok, saya start ngan baju nikah dulu.


BAJU NIKAH

Baju nikah ni saya tempah kat makcik saya je. Makcik saya tailor, so senang lah nak deal ngan makcik sendiri. Jimat sebab langsung tak kena bayar.. FOC!!

Fesyen : Baju kurung moden je
Bajet : Kain inner (RM50), Lace (RM200) - 4 meter

Sepatutnya pada hari nikah tu, pakai tudung putih.. Yang terkilannya, sebab busy dengan study dan duk jauh dari rumah, masa tu ada kat kL, so pesan kat akak je belikan tudung putih. Last-last, balik malam before nikah tu, rupa-rupanya akak saya beli tudung color grey.. Huuu~ Nak nanges je masa tu. Agak pelik bila pakai tudung tu dengan baju nikah. Nak taknak kena pakai gak, sebab malam kedai tudung da tutup. Memang spoil la!! 
*sedih saya masa tu...tapi nak buat camne..benda dah jadi da pun.. nyesal pun takde guna*

(Gamba sebelum ke masjid untuk majlis akad nikah) 
Ni la baju nikah saya.. Simple je tapi saya suka!! ^^

VEIL

Veil ni saya buat dan jahit sendiri. *Kononnya, DIY la* Duk usha-usha blog b-2-b, ada yang tunjuk tutorial camne nak DIY veil kan. Kat situ la saya belajar cara nak buat. Senang je, camni caranya :

1) Beli la kain chiffon lembut tu lebih kurang 1 or 1 1/2 meter 
*saya beli kain chiffon yang harganya RM29 semeter*

2) Lepas tu potong la ikot bentuk yang korang berkenan. Saya potong bentuk 'D'

3) Lepas tu, lace tepi uh saya guna lebihan lace untuk buat baju nikah uh.. jahit keliling veil tu. Lebihkan lace di bahagian kepala.

(Baru je sampai masjid.. Jantung memang dah dup dap..lajuuu!!)
Tadaaaaa...!! kan da jadi veil.. Ok la kan.. takde la burok sangat jadinye kan.. Boleh la. saya berpuas hati dengan hasil kerja saya. Jimat!! Takyah spend duit beratus semata-mata nak beli veil, just pakai untuk sekali je seumur hidup. 
*Jangan membazir..kegunaan duit lepas kawin lagi penting ok*

INAI LUKIS

Maaf, takde gamba inai je.. Tak sempat nak amek. Tapi dalam gamba ni korang nampak kan inai lukis tu. Saya tempah inai lukis ni kat dengan LRT Masjid Jamek, yang bawah bumbung uh. Satu tangan just RM5. So saya buat dua-dua belah tangan dan kaki. So habis lebih kurang RM20. Lebih kurang setengah jam je pakai, da merah.

(Sign 'agreement' nak jadi wife En.Hubby..hahahhaa)
Cantik inai lukis ni.. Simple dan menarik!! Saya berpuas hati ^^
(Sah dah jadi wife kepada En.Hubby terchenta)
Saya tempah inai ni one day before akad nikah, maknanya hari jumaat petang before saya balik kampung malamnya. 
*flight pukol 8.05 pm...delayed one hour...frust menonggeng...sampai rumah pukol 10 lebih..haih!!*



Setakat tu je lah pasal baju nikah, veil dan inai lukis. Lain kali saya review benda lain pulak k.. Daa

Wallahua'lam

1 comment:

Siti said...

Betul2.. sy pun plan nk wat veil senirik n lukis inai kt masjid jamek je.. sbb lps kawen lg byk duit nk guna kan~~ hihi