Thursday, June 23, 2011

TATAPAN BUAT TEMAN

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah..syukur kerana kita diberi peluang untuk bernafas lagi hari ni. Esok, lusa ntah la..masih diberi peluang lagi ke? *ajal maut di tangan-Nya*. Pagi ni aku bukan nya nak bagi tazkirah ke ape *aku bukannya ustazah...ilmu agama aku sangat la cetek berbanding dengan teman2ku yang lain*. Aku just nak share ngan korang pasal satu artikel ni.

Tadi aku ada terbaca kat laman web [www.iluvislam.com], mengenai Bahasa Arab. Aku xnak ulang benda yang sama, korang boleh refer je kat web tu ye.

Dulu masa sekolah dulu2, pernah aku tertanya diri aku sendiri. Kenapa aku kena belajar Bahasa Arab?? *sebab aku belajar sekolah agama dulu...wajib amek Arab. Ok2, aku terima reason uh.* Tapi penting ke untuk masa depan aku?? Kalu aku nak jadi cikgu ke, doktor ke, nurse ke, arkitek ke, x perlu rasa nya Bahasa Arab uh. Lain la kalau nak jadi ustazah/ustaz ke kan. *oh, tersangat la tolol aku time uh..boleh plak fikir camtu..haiyaa*. So, pas SPM ngatkan xyah belajar Arab da. Hoooreeyy!! *masa tuh la...zaman budak hingusan*. Tup tup, dapat sambung belajar tamhidi [1 tahun] *matrik la...toksah ternganga2 camtu* dan degree [6 tahun] kat Universiti Sains Islam Malaysia [USIM]. Kat sana Bahasa Arab subjek wajib universiti. Nak xnak kena la belajar. *Uish, honestly memang hati x berapa ikhlas nak belajar arab lagi...ish ish, x patot la*. Bila da lama belajar sini baru aku sedar betapa penting nya Arab ni. Bagi korang yang xtao uh, Arab ni bahasa Quran *yang kita2 duk baca hari2 uh* dan bahasa syurga. Alangkah bertuahnya aku dapat belajar bahasa syurga ni.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

Sesungguhnya Kami jadikan Kitab itu sebagai Quran yang diturunkan dengan bahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal) memahaminya. ( Az-Zukhruf 43:3 )


Ekceli sangat2 susah nak belajar bahasa ni *de orang kata, bahasa Arab merupakan bahasa yang paling susah nak belajar...betol ke??*. InsyaAllah, kalau kita bersungguh2 nak belajar, nak faham, akan dipermudahkan. Sekarang nak kata terer tu x la..faham sikit2. Memandangkan kat U, subjek Hafazan adalah wajib, so bila dah faham sikit2 Arab, Insyallah senang nak hafaz Quran, dan dapat faham makna sekali. Syukur x terhingga, aku kat USIM sekarang!!

Apa2 pun, tak kira apa bidang yang korang ceburi, kena la bersungguh2, jangan cepat putus asa ye kawan2. Kerana ilmu yang bermanfaat itu bukanlah ilmu agama sahaja tetapi segala ilmu yang mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T juga ilmu yang membentuk peribadi mulia dalam diri. Walau dalam bidang apa sekalipun, peganglah prinsip belajar kerana Allah. Itu kekuatan selamanya.

Aku suka Quote ni : [link]

"Jika anda bakal seorang USTAZ ATAU USTAZAH kerana bidang anda, jadilah pendakwah yang berakhlak mulia beramal dengan apa yang dipelajari.

Jika anda bakal seorang DOKTOR, jadilah doktor yang mengingatkan pesakit tentang solat dan nikmat kesihatan. *Pesanan untuk teman seperjuanganku...yukkkk!!*

Jika anda bakal seorang ARKITEK, rekalah bangunan bercirikan Islamik kerana seorang arkitek yang beriman akan berfikir apakah tandas di dalam bangunan yang direkanya menghadap kiblat?

Jika anda bakal seorang JURUTERA, jadilah jurutera yang terus menunaikan solatnya walaupun sibuk di tapak projek dan sekalipun solat di celah-celah bangunan yang meninggi.

Jika anda bakal seorang JURUTERBANG, sedarkanlah penumpang dengan menghayati awan biru dan gugusan bintang ciptaan Allah S.W.T.

Jika anda bakal seorang KAUNSELOR, jadilah kaunselor yang berhikmah dalam memberi nasihat dan bicara yang mengingatkan kepada kekuasaan Allah S.W.T.

Jika anda bakal seorang PAKAR BAHASA INGGERIS, gunakan kelebihan anda terutama kepada yang bukan Melayu berakidah tauhid yang berminat dengan Islam untuk mengenal Allah S.W.T."


Sesungguhnya, dalam bidang apa pun kita berada, kita hanyalah hamba Allah S.W.T, dan ilmu itu benar-benar berharga jika dengannya membuatkan kita merasa diri lebih menjadi 'seorang hamba'. Jazakallah. Salam



Bye

2 comments:

Bintuhambali... said...

ok, sume ni betol. Betol3x. yukkkk!!!

eLyA said...

yuukkk!! ^_^